«

»

De la Ansamblul Palatul Cotroceni la ctitorii inestimabile!

Share

V-am prezentat in precedentele trei numere ale Revistei Constructiilor episoade cu cele mai semnificative aspecte din epopeea acestui ansamblu monumental, reprezentativ pentru istoria si cultura Romaniei. Sigur, mai sunt si alte numeroase capitole cuprinse in lucrarea aparuta sub semnatura a doua ilustre personalitati (dr. arh. Niculae VLADESCU si ing. Petre BADEA) care si-au pus amprenta asupra cunoasterii amanuntite a ceea ce a insemnat si inseamna pentru tara noastra Palatul Cotroceni, cu precadere a volumului imens de proiectare si executie a renovarii si aducerii la starea de deplina functionalitate a acestui edificiu devenit azi muzeu si resedinta prezidentiala.

In numarul de fata al publicatiei noastre vom incerca sa conturam un final. Un final insemnand o „provocare” pentru lecturarea acestei carti de catre proiectanti si constructori pentru cunoasterea mai in amanunt a unor repere privind recuperarea, renovarea si repunerea in circuitul istoric, cultural si turistic a atator edificii neglijate pana acum.

 

Ciprian ENACHE

 

Restaurarea si constructia corpului nou al Palatului Cotroceni aco­pera aproape un deceniu de viata.

In perioada 2003-2004, ne-am reintors, proiectantii si constructorii, la Cotroceni pentru Memorial si in 2008-2009 pentru a finaliza reconstructia bisericii.

Acest timp, cu toate implinirile lui, s-a bazat pe activitatea unei echipe de oameni daruiti meseriei lor de constructori, proiectanti si executanti. Cu totii s-au straduit sa fie modelatori si martori ai timpului, fiind constienti de faptul ca „singurii cronicari ce nu mint sunt constructiile“.

Am scris aceasta carte cu gandul la numarul mare de colegi din proiectare si executie care, in cei aproape noua ani, au participat permanent sau temporar la lucrarile de restaurare si s-au bucurat de una­nima apreciere a celor ce au vi­zitat Palatul Cotroceni dupa 1990. Gratie lor, Palatul Cotroceni a fost readus la demnitatea conferita de peste trei secole de istorie nationala.

Este o misiune delicata de a face o citare selectiva a lor, in functie de contributia adusa si, in egala masura, exista riscul de a omite pe cineva, comitand o nedreptate. De aceea se cuvine sa le adresam tuturor celor ce au implinit, vreme de noua ani, chipul de azi al Palatului Cotroceni, si celor ce au reconstruit biserica (2003-2004; 2008-2009) multimiri si recunostinta!

Iata in continuare cateva lucrari reprezentative ale dr. arh. Niculae VLADESCU si ale SC Aedificia Carpati SA sub conducerea ing. Petre BADEA.

 

Dr. arh. Niculae VLADESCU

Nascut in 16 mai 1927, doctor arhitect Niculae VLADESCU a scris aceasta carte despre restaura­rea si extinderea ansamblului Cotro­ceni inspirat de o lucrare consa­crata restaurarii Muzeului Ermitaj, asezata simbolic sub ideea Sauvé pour l’humanité. Uitam prea adesea ca salvarea unei cladiri inseamna si salvarea memoriei, un gest de recuperare a istoriei si conditiei umane.

Dupa bacalaureatul sustinut la celebrul Liceu Militar „Manastirea Dealu“ care a forjat personalitati si caractere in toate domeniile, Niculae VLADESCU isi sustine licenta la Institutul de arhitectura „Ion Mincu“, facand parte din promotia 1953.

In anul 1978, arhitectul cu un palmares impresionant de cladiri construite si restaurate isi va sustine si teza de Doctorat in arhitectura.

Impartindu-si activitatea intre Institutul de proiectare „Carpati“ si prelegerile in fata studentilor, in calitate de profesor asociat la Institutul de arhitectura „Ion Mincu“ (1967-1983), arhitectul Niculae VLADESCU s-a remarcat prin rolul activ si proeminent pe care l-a jucat in salvarea arhitecturii patrimoniale, ca membru al Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice.

Lista proiectelor din domeniul culturii, realizate in calitate de autor pana in 1989 este impresionanta.

Intre ele: proiectul Casei de cultura din Mangalia, al Cinematogra­fului „Gloria“ din Bucuresti, ale Caselor de cultura ale sindicatelor din Alexandria, Focsani, Slatina, Targoviste, Lugoj si Oradea.

Dupa 1989 activitatea complexa de proiectare si coordonare a unor restaurari de mare finete are ca obiective majore: Restaurarea „Muzeului National de Arta al Romaniei“ si a „Palatului Canta­cuzino“ de pe Calea Victoriei, din Bucuresti.

Importante sunt si proiectele pentru extinderea „Pensiunii Cumpana“ din Sinaia, Sediul firmei „H.C.S. ROMTRADE – si reprezentanta OPEL“ sau amenajarea librariei HUMANITAS – KRETZULESCU. Nu lipsesc nici proiectele pentru locuinte gen vila, care s-au dovedit piatra de incercare pentru arhitectii marcati de cliseele „confortului“ din blocurile comuniste.

Comparand portofoliul proiectelor de arhitectura cu cele realizate impreuna cu Aedificia Carpati, descoperim existenta unui tandem care explica realizarile exceptionale ale fiecaruia dintre cei doi parteneri ai acestui dublu redutabil in arhitectura contempoana, lideri de decenii in domeniu.

In afara unor proiecte deja mentionate ale echipei Niculae VLADESCU – Petre BADEA, acest succint si impresionant curriculum vitae mai cuprinde Sediul Curtii Supreme de Justitie Bucuresti, Extinderea la Schitul Darvari Bucuresti, Proiecte pentru reconstruirea Bisericii fostei Manastiri Cotroceni, Consultanta la Biserica „Sf. Elisabeta“ din cadrul fostului azil Elena Doamna, Muzeul Cinegetic Posada, Consultanta la restaurarea Ateneului Roman, Consultanta la restaurarea zonei „Catacomba“ din cadrul Muzeului Colectiilor de Arta, Consultanta la restaurarea Palatului Kretzulescu – UNESCO, Restaurarea Complexului Stirbei – Buftea, Restaurarea Muzeului Kalinderu si a bisericii „Sf. Ilie“ Pipera.

In zona rezidentialului se inscriu proiectele din str. arh. Harjeu, Bucuresti, str. Raspantiilor nr. 10, Bucuresti si str. lancu Nicolae nr. 96, doua vile in Padurea Pasarea, Complexul de Vile Pipera, locuintele din Sos. Pipera – Tunari nr. 33 si 33 A.

 

Ing. Petre BADEA

Aedificia Carpati este o societate de con­structii civile si industriale de prestigiu, cunoscuta si prin ma­rile proiecte de restaurare a unor monu­mente istorice emble­matice in tezaurul arhitecturii din Romania. Anul 1993 marcheaza privatizarea integrala a fostei societati.

Recunoscuta in lumea constructorilor si a restaurarii monumen­telor istorice pentru calitatea deosebita a lucrarilor executate, Aedificia Carpati SA se identifica cu personalitatea inginerului Petre BADEA, atat datorita talentului acestuia de a mentine spiritul de echipa, cat si prin parteneriatele de incredere stabilite in afaceri. Avand o experienta de patru decenii, inginerul constructor invocat in paginile acestei carti si co-autor alaturi de colaboratorul sau de de­cenii, arhitectul Niculae VLADESCU, poate pune semnul egalitatii intre realizarile societatii pe care o conduce si propriul curriculum vitae. Biografia profesionala se iden­tifica astfel cu numeroasele proiecte de mare anvergura, puse in opera de Aedificia Carpati SA si presedintele ei.

In ceea ce priveste contributia dlui ing. Petre BADEA, retinem o parte dintre principalele lucrari la care a participat, in primul rand in calitate de constructor.

Iata o prezentare succinta a celor mai importante: Palatul Foisor din Sinaia, consolidare, restaurare si extindere. Lucrarea impresioneaza prin decoratiunile interioare si fini­sajele de palat regal. Ea rezolva si problemele captarii izvoarelor din amonte, intr-un canal de evacuare a apei pe sub cladire in lacul vecin.

Cazinoul din Sinaia, consolidat si refacut integral in anii 1978-1980, cu luminatorul deschis spre crestele muntilor, ca repetitie inainte de marele luminator de la Sala Unirii, construit la Cotroceni.

Restaurarea cladirii Fundatiunei Universitare Carol I, fosta Biblioteca Centrala Universitara, construita dupa proiectele arhitectului Paul GOTTEREAU, a necesitat un proiect complicat care a refacut integral acest monument.

Sediul Bancii Nationale a Romaniei, partea veche, construit in anii 1883-1885, opera arhitectilor Cassien BERNARD, Albert GALLERON si a sculptorului loan GEORGESCU a fost consolidat, modernizat cu instalatii si tehnologii de varf. S-au refacut si restaurat toate decoratiile interioare, ornamentele de piatra si ipsos, placajele decorative din marmura, lambriurile, elementele de stucomarmura si picturile sau resta­urarile de fresca.

Restaurarea Muzeului Colectiilor (Palatul Romanit), construit in deceniul trei al secolului al XlX-lea si amplificat cu cele doua corpuri late­rale, adaugate de Ministerul Finantelor, dupa Unirea din 1859, a presupus doua etape, din cauza coeficientului de deteriorare.

Muzeul National de Arta al Romaniei (Palatul Regal), construit in forma actuala intre anii 1927-1937 de arhitectul N. NENCIULESCU, a fost restaurat tot de Aedificia Carpati. La fel a fost refacut hotelul Athénée Palace (actualul Hilton).

Alaturi de Fundatiunea Carol I (Biblioteca Centrala Universitara) si mai ales de Ateneul Roman, toate aceste cladiri au refacut imaginea veche a unei zone centrale importante a orasului, grav afectata in decembrie 1989.

Ateneul Roman, poate cea mai semnificativa carte de vizita a Capitalei, admirat zilnic de bucuresteni si oaspeti, a constituit una din cele mai complexe opere de restaurare intreprinsa de Aedificia Carpati. La aceasta cladire construita in anii 1886-1888 de arhitectul Albert GALLERON, cea mai spectaculoasa interventie a fost consolidarea cupolei exterioare, refacerea invelitorii decorative din tabla de zinc, concomitent cu restaurarea Salii de Concerte, unde a fost consolidata si restaurata celebra fresca a lui Costin PETRESCU, totul fiind dus la capat in sase luni, un timp record si incununat, ca de obicei, cu Trofeul Calitatii.

Consolidarea si restaurarea Palatului Cotroceni si extinderea si modernizarea Palatului Olanesti demonstreaza capacitatea constructorului Aedificia Carpati de a integra armonios elementele alogene in edificiul istoric, pastrand configuratia de origine.

Casa Poporului (Palatul Parlamentului), cea mai mare constructie din Europa si a doua din lume, unde Aedificia Carpati a realizat lucrari de finisaje in cele mai importante spatii de cladire si fatade, este un proiect a carui amploare si calitate a lucrarilor de structura si de finisaje, derulate inainte si dupa 1989, poarta sigiliul unui inalt profesionalism.

La Universitatea din Bucuresti s-au realizat lucrari de refacere a fatadelor si acoperisurilor, a spatiilor reprezentative din interior, inclusiv Holul central si Biblioteca Facultatii de Litere.

La Universitatea Nationala de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu“, monument istoric, s-au executat ample lucrari de consolidare, restaurare de fatade, modernizare a spatiilor de invatamant si instalatiilor, inlocuiri ale sarpantei de lemn cu sarpante metalice, refacandu-se si invelitoarea din tigla.

Intre lucrarile de restaurare de muzee, piese ale patrimoniului istoric national, se afla si Muzeul Theodor Aman, o bijuterie de arhitectura, cu numeroase elemente de ceramica la exterior, construit dupa planul artistului precum si Muzeul Zambaccian.

Pe locul bisericii Cotroceni, demo­late in 1984, Aedificia Carpati a ridicat in anii 2003-2004 Memorialul Cotroceni, pentru a se putea rea­duce osemintele Cantacuzinilor la locul de veci ales de acestia.

Lucrarile de reconstructie ale Bisericii Cotroceni au fost fina­lizate in perioada 2003-2004. In data de 11 octombrie 2009 a avut loc slujba de sfintire a Bisericii integral reconstruite.

Hotelul Crowne Plaza de cinci stele, cu o suprafata desfasurata de 14.000 mp, a transformat si optimizat, in 18 luni de executie, vechiul hotel Flora.

In 11 luni a fost construit Institutul National pentru Fizica Pamantului cu o suprafata de 2.240 mp.

Pista de atletism si instalatia de nocturna a stadionului Dinamo precum si consolidarea partiala a tribunelor si peluzelor stadionului este o lucrare realizata tot de Aedificia Carpati, care a demarat si lucrarile la copertina peste tribuna principala.

Lucrarile de constructie la Centrul National de Fotbal Mogosoaia, avand o tribuna acoperita de 800 locuri si doua terenuri de fotbal cu dimensiuni de 110 m x 80 m s-au incheiat in anul 2003.

Sediul Federatiei Romane de Fotbal, amplasat langa Complexul Sportiv National „Lia Manoliu“, are o suprafata desfasurata de 2.956 mp, care include trei zone distincte, sala de conferinte, un hol atrium pe patru nivele si corpul administrativ.

Muzeul National de Arta Contemporana, amplasat intr-un corp din Palatul Parlamentului, pe o suprafata de 14.900 mp, este o spectaculoasa insertie moderna intr-un edificiu postclasic, dotat cu doua lifturi panoramice exterioare montate intr-o structura metalica.

Fabrica de bere Tuborg, o investitie majora desfasurata pe o suprafata de 2 hectare, avand o hala de productie, o hala de imbuteliere si ambalaj, o moara si un siloz pentru tescovina, o statie de tratare a apei si una de epurare a apelor uzate, un rezervor de apa, platforme, drumuri si alte dotari pe o suprafata de 18.500 mp a fost executata in 14 luni.

Scoala Americana din Bucuresti, cu o suprafata desfasurata de 17.200 mp, completata de lucrari exterioare ce cuprind terenuri de fotbal, baschet, tenis, zone de agrement si spatii verzi, lucrare premiata cu Trofeul Calitatii, a fost construita in timpul record de 14 luni.

Biblioteca Tehnica amplasata in campusul Universitatii Politehnice Bucuresti are o arhitectura remarcabila, care se distinge prin luminatoarele moderne, generoase.

Capacitatea de a conferi spatiilor destinate bibliotecilor publice acea anvergura si functionalitate fara egal a calificat Aedificia Carpati drept castigatoarea indiscutabila a proiectului si contractului de amenajare a sediului destinat Bibliotecii Nationale, in curs de executie.

Aceasta carte de vizita impresionanta mai putea cuprinde o serie de lucrari care nu au fost amintite, ceea ce nu le diminueaza importanta si semnificatia acordata de constructorul lor.

Ele reprezinta o parte din efortul continuu de a construi si a restaura, avand o singura tinta, respectul fata de beneficiar si profesie, credinta ca nu poti construi fara sa pui in ecuatie un mod de a fi si de a trai mai bine, mai frumos, mai sigur.

Activitatea celor doi titani ai constructorilor de exceptie se desfa­soara in continuare pe alte santiere de prestigiu pentru orice constructor, dovedind, inca o data, potentialul de care acestia dispun si tenacitatea cu care pun in opera lucrari ce vor dainui.

…citeste articolul integral in Revista Constructiilor nr. 66 – decembrie 2010, pag. 22

 



Daca v-a placut articolul de mai sus
abonati-va aici la newsletter-ul Revistei Constructiilor
pentru a primi, prin email, informatii de actualitate din aceeasi categorie!
Share

Permanent link to this article: http://www.revistaconstructiilor.eu/index.php/2010/12/28/de-la-ansamblul-palatul-cotroceni-la-ctitorii-inestimabile/

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicata.