«

»

Teatrul National “Vasile Alecsandri” Iasi (IV). Restaurare, conservarea componentelor artistice si amenajari interioare

Share

tni august foto 3Antreprenor general: SC IASICON SA Iasi
Proiectant general: SC GENESIS SRL Iasi 

(Continuare din numarul anterior) 

Una dintre lucrarile importante, realizate in interiorul teatrului, a fost restaurarea zonelor tapetate cu matase sau panza de culoare rosie, pentru sala si loje, portiuni ale peretilor de fundal ai balcoanelor, peretii scarii regale si material textil de culoare ocru-masliniu (spre vernil), pentru peretii foyerelor laterale, precum si pilonii din zidarie ai acestor foyere. 

Pentru zonele de sala, peretii despartitori ai lojelor si peretii de fundal ai balcoanelor s-au pastrat, in mare masura, straturile initiale de finisare a caramizii, ultimul strat de finisaj si tapetul fiind mai noi. Astfel, primul strat este unul de tencuiala pe baza de var si nisip (de tip arriccio), direct pe zidarie, peste care a fost aplicat un strat fin de 3-4 mm din ipsos armat cu fire de canepa si cu adaos de clei de oase, care reali­zeaza o suprafata perfect dreapta. Peste el s-a pozat un al doilea strat de 2-3 mm de tencuiala foarte fina din pasta de ipsos care acopera si fisurile ce au existat in cele doua straturi. Peste el s-a lipit, cu adeziv, tapetul – o panza de culoare rosie.

Ramele care il incadreaza, partial din lemn de tei, partial din ipsos, aveau zone originale si zone refacute in 1978. Zonele refacute (in special decorul colturilor cu frunze de vita de vie) difereau, fata de elementele originale, prin finetea executiei. Ramele s-au scos si au fost restaurate.

Restaurarea acestor zone s-a realizat prin scoaterea tapetului existent si a ramelor, curatarea supra­fetelor de resturile de adeziv, adancirea fisurilor existente si apoi inchiderea lor cu ipsos de modelaj, dupa care, retencuirea peretilor. Dupa restaurarea ramelor, acestea s-au remontat si s-a realizat o protectie, a tape­tului si ramei, cu folie de plastic.

S-a vopsit, apoi, in culoarea alb-antique, ocru-masliniu sau vernil, dupa caz, peretele din exteriorul ramei cu tapet, conform locului de amplasare; vopsitoria s-a efectuat in doua straturi pentru obtinerea unei tente perfect omogene. S-a revenit pentru executia poleirii ramei tapetului.

La zonele din foyerele de la parter si de la casa scarii regale, la care, pentru realizarea consolidarii din anul 1978, s-au inlaturat toate straturile, incepand de la caramida s-au gasit:

• partial, camasuiri cu b.a. (la pilastrii din holul de la parter);

• partial, caramida din zidul structural;

• tencuieli cu M50 si M25;

• strat suport tencuiala cu ipsos;

• strat de amorsaj;

• tapet lipit cu Prenadez.

Pe zonele camasuite in 1978 nu s-au mai facut consolidari. Pe dia­fragmele exterioare din zidarie ale peretilor salii s-au executat, local, stalpisori din b.a. inglobati in zidarie, spre exteriorul salii.

Dupa inlaturarea finisajelor pana la zidarie, zonele au fost integral refinisate. In prealabil s-au relevat, fotografiat si analizat mostre din straturile de finisaj. S-au pastrat martori privind grosimea straturilor de tencuiala, pentru a se putea reveni, la refinisare, la gaba­ritele initiale. Chenarele decorative au fost scoase din opera pentru a fi restaurate.

 

Refinisarea zonelor a constat in:

• aplicarea pe zidarie a stratului de sprit, apoi de mortar de ciment marca M25 si M50, dupa caz, in grosime de 0,5 cm – 2 cm, pentru obtinerea planeitatii peretelui sau pilonului. S-a aplicat, apoi, un strat subtire de amorsaj, dupa care s-a lipit tapetul textil cu fir de matase pe suport semirigid, in culoarea rosie, vernil-masliniu sau crem-masliniu, culoare si model stabilite dupa incaperea in care s-a aplicat.

Dupa fixarea tapetului s-a remontat rama restaurata. Tapetul si rama s-au protejat prin invelire cu folie din material plastic. Rama si alte elemente decorative s-au poleit. La fi­nal, pe suprafetele poleite s-a aplicat si vernis-ul in culoarea galben-verde sau roscat, dupa tipul incaperii in care s-a executat operatia.

 

Restaurarea elementelor din piatra din componenta scarilor laterale si a scarii regale

Inainte de inceperea restaurarii s-a scos mocheta lipita, s-a relevat scara, s-a fotografiat si s-au inventariat defectele.

Scarile laterale sunt executate din trepte intregi de calcar. Unele dintre ele aveau ciobituri mari sau fisuri. In locurile unde erau elemente compromise s-a inlocuit integral treapta. Acolo unde erau doar ciobituri s-au executat plombari cu piatra de gresie, fasonata pe masura si introdusa in opera prin lipire cu chit acrilic. S-au introdus noi inele de alama pentru covor (acolo unde acestea lipseau).

 

Restaurarea balustradei din lemn de la scara regala

S-au realizat urmatoarele operatii:

• catalogarea elementelor (tronsoane din camp drepte, curbe sau inclinate, pilastri centrali sau de colt), a accesoriilor si subansamblelor, fotografierea si relevarea lor;

• s-au facut analizele stratigrafice pentru determinarea tipurilor de fini­saje aplicate;

• s-au analizat vizual pentru detectarea partilor cu defecte, eventual a unui atac fungic.

A urmat:

• curatarea peliculei de protectie;

• curatarea straturilor de vopsea cu aer fierbinte;

• completari la zonele ciobite sau foarte degradate: elemente sculptate, elemente cu profilare complexa (curba sau rectilinie);

• tratament cu insctofungicid si cu substante ignifuge a intregului element;

• chituire;

• slefuire grosiera si slefuire fina;

• verificare a tuturor suprafetelor, urmata de interventii, pentru a se obtine suprafete perfect plane; racordari perfecte ale baghetelor, fluente rectilinii sau curbe, dupa caz, ale liniilor profilelor elementelor sculptate si ale elementelor decorative;

• aplicarea grundului;

• aplicarea primului strat de vopsitorie in culori diferite (crem, ocru tutuniu);

• aplicarea poleirii;

• verificarea suprafetelor poleite si revenirea la elementele incorecte;

• aplicarea celui de al doilea strat de poleire;

• aplicarea, pe suprafetele poleite, a unui strat de selac protector 25% fulgi si 75% alcool, care are si rol de a da o patina, in tonalitate de rosu, elementului, patina gasita in opera.

 

Restaurarea elementelor ambientale complexe, formate din decoratii de ipsos si panouri de pereti tapetati cu matase inramata

Acestea intra in componenta:

• peretilor si plafoanelor foyerelor salii de spectacol de la parter si etaj si a galeriei de promenada de la fatada principala – etaj;

• peretilor si lojelor balcoanelor salii de spectacol;

• peretilor si plafoanelor scarii regale.

Finisajele si culorile pentru reali­zarea ambientului interior s-au stabilit in baza studiului stratigrafic, al studiului istoric si de istoria artei.

 

Astfel, pentru:

Holul de primire parter, etaj (nivelul lojelor)

• S-a refacut pardoseala de marmura a parterului cu marmura alba ocru si benzi de marmura de Ruschita – albe, conform unor foto­grafii de la inceputul sec. XX.

• Scarile de onoare din marmura s–au pastrat, deoarece nu aveau ciobituri. Acestea s-au curatat si lustruit. S-au reparat unii balustri din stuck-marmura deteriorati. Mana curenta este din marmura de Ruschita. In general, aceasta nu a prezentat fisuri sau ciobituri. Sunt, insa, zone, la partea de la nivelul I a scarii si golului acesteia, unde tronsoane intregi erau fisurate sau ciobite. Aceste elemente s-au inlocuit cu unele similare (tip de marmura, culoare, textura, forma).

• Coloanele holului central sunt finisate in vopsitorii de culoare ocru si verde masliniu, zonele fiind separate de rame aurite. Pe aceste coloane sunt fixate, la partea superioara, capitele figurative si elemente decorative vegetale aurite. Conform studiului stratigrafic, culorile gasite in opera erau cele de la inceput. Ele s-au refacut urmarind sa se obtina aceleasi nuante. Elementele din stucatura (decoratii, statuete) s-au restaurat, parte din ele s-au pictat in culorile originale, altele au fost poleite, conform finisajului original.

• Plafonul are un desen complex format din stucaturi sub forma panglicilor si elementelor vegetale – elemente aurite, pe un fond finisat in culorile ocru, alb antique, verde masliniu. Aceste elemente cromatice s-au restaurat in nuantele originale.

 

Holul central si foyerele de la nivelul lojelor

• La etaj, pardoseala holului era din mocheta de culoare vernil-masliniu, in zona foyerelor, si din marmura cu desen geometric, in zona acceselor dinspre scara centrala, scarile laterale si galeria de peste intrare. Pardoseala din zona centrala s-a refacut dupa desenul original. Nu s-au gasit, insa, fotografii sau referiri la pardoseala din zonele laterale. Aceasta s-a acoperit cu mocheta in culoarea vernil.

• Galeria de peste intrare, de la nivelul lojelor, avea peretii bogat de­corati cu casetoane din ipsos (imitatie a lambriului din lemn) la partea inferioara, rame aurite cu mici decoratii aurite, la partea superioara si doua oglinzi de cristal inramate. Plafonul, boltit in cruce pe zonele late­rale, este subliniat de elemente decorative din stucatura sub forma baghetelor, a frunzelor de laur sau trandafirasilor – elemente aurite in intregime. In zona centrala, plafonul este drept, decorat cu elemente ve­getale si 3 rozete, in care sunt fixate lampadare de epoca. Peretii dinspre fatada sunt bogat decorati cu nise panouri din marmura, chenare, stucaturi.

• Cromatica de restaurare a pere­tilor este conform studiului stratigrafic, ocru-masliniu, cu zone din interiorul ramelor verde-masliniu, cu elemente decorative aurite sau subliniate, unele dintre ele, cu maron roscat (culori gasite in opera). Fondul plafoanelor este alb antique iar elementele decorative sunt aurite.

• O problema de restaurare a constituit-o culoarea tamplariei, atat a glaswandurilor decorative, cat si a usilor lojelor si usilor de acces. In fotogra­fiile de epoca acestea sunt de culoare inchisa. In studiul stratigrafic s-a gasit o prima culoare maron roscat, apoi culori in nuante de alb-crem. S-au realizat, astfel, doua probe pentru restaurare – una cu tamplaria in culoarea originala – adaptand culoarea peretilor salii de la nivelul lojelor si parterului si culoarea mochetei de pe hol la aceasta nuanta si alta utilizand culorile ulterioare (tamplarie alb-crem) cu integrarea restului de elemente, conform nuantelor gasite in opera (ultimul strat) – vernil-masliniu, ocru-masliniu pentru pereti, vernil-masliniu pentru mocheta. Culoarea adoptata a fost cea alb-crem, cu integrarea cromatica cu mochetele vernil, maroniu si elementele coloristice la pereti vernil-masliniu, auriu.

Peretii exteriori ai salii de la nivelul lojelor sunt vopsiti simplu in culoarea verde-masliniu. Stalpii din foyere au chenare decorative si culori verde masliniu, crem. Plafonul are scafa de racord crem, elemente decorative simple, aurite, pe fond alb antique. Restaurarea s-a facut res­pectand, integral, culorile gasite in opera la plafon si pereti, in situatia in care tamplaria s-a pastrat alb-crem.

 

Nivelul balconului

S-a procedat la restaurarea peretilor: zone cu tapet de matase de culoare rosie in rame decorative, zone cu vopsitorii in tempera, culoare ocru si vernil-oliv, rame decorative si elemente decorative din stucaturi aurite.

• Au fost restaurate, refinisate, pictate sau aurite, conform modelului initial, cu culorile si materialele initiale elementele decorative care mar­ginesc bolta de tipul ramelor, decoratiilor figurative (mascheroni, puzzi, statuete feminine si masculine in altorelief), de tipul elementelor vegetale, elementelor de tip panglica, grilelor decorative.

• In dreptul ferestrelor, spre exterior, sunt montate cornize decorative, cu lambrechinuri si draperii. Cornizele decorative s-au refinisat si colorat, aurit (zone conform culorilor initiale, alb, beige, maron).

• Draperiile din plus s-au inlocuit cu unele noi din plus rosu, cu aceeasi textura si culoare ca cea initiala.

• Lambrechinurile, din matase rosie, s-au refacut dupa modelul initial.

• Pardoseala balconului s-a remo­chetat cu mocheta de culoare maron.

• S-au refacut mainile curente din metal imbracate in plus.

• Usile de acces s-au capitonat la interior, spre sala, cu plus rosu.

• Pictura plafonului s-a restaurat, conform detaliilor prezentate.

 

Scara Regala

Pentru scara regala nu s-au gasit elemente de documentare privind culorile si texturile. Scara este din piatra de gresie, pastrata bine sub mocheta lipita la reparatiile din 1978.

Pardosela parterului este, de asemenea, din piatra, sub mocheta pusa in aceesi perioada.

Balustrada scarii (pastrata cea originala) este din lemn sculptat si vopsit.

• Balustrada dinspre perete este posibil sa fi fost din lemn sau metal, prinsa cu elemente decorative din bronz, sub forma unor gheare de vultur.

• Peretii sunt imbracati in tapet rosu, inramat.

• Plafonul parterului este din stucatura, vopsit alb si are elemente decorative din ipsos aurit. Plafonul etajului este realizat in acelasi fel.

• La parter si etaj sunt doua oglinzi din cristal inramate, incadrate de aplice decorative. Iluminatul se realizeaza cu aplice decorative.

 

Restaurarea a constat in:

• Curatirea pardoselii si a trep­te­lor din piatra;

• Remontarea inelelor pentru covor, pe trepte;

• Inlocuirea tapetului cu tapet din matase de culoare rosie, restaurarea ramelor tapetului (curatire, refinisare lemn sculptat, aurire);

• Refacerea balustradelor interioare si exterioare ale scarii;

• Restaurarea plafoanelor;

• Reargintarea oglizilor originale din cristal si refacerea ramelor aurite ale acestora;

• Remochetarea pardoselii eta­jului 1 – mocheta ca cea de la holul foyerului de la nivelul lojelor;

• Refacerea plintelor de la pardoseala din mocheta si de la pardo­seala din piatra;

• Restaurarea usilor de epoca si a ancadramentelor deosebite ale acestora si refinisarea lor in culoa­rea alb-crem sau maron-roscat, conform solutiei finale alese dupa prezentarea modelelor propuse.

(Fotografiile articolului provin de la  Ministerul Culturii, Unitatea de Management a Proiectului – www.umpcultura.ro)

Autor:
arh. Gabriela Smarandita Galea, director SC Genesis SRL Iasi 

…citeste articolul integral in Revista Constructiilor nr. 106 – august 2014, pag. 4



Daca v-a placut articolul de mai sus
abonati-va aici la newsletter-ul Revistei Constructiilor
pentru a primi, prin email, informatii de actualitate din aceeasi categorie!
Share

Permanent link to this article: http://www.revistaconstructiilor.eu/index.php/2014/08/01/teatrul-national-vasile-alecsandri-iasi-iv-restaurare-conservarea-componentelor-artistice-si-amenajari-interioare/

1 comentariu

  1. ActiveNews a spus:

    Iasul are nevoie de astfel de institutii. Este un oras plin de traditii si oameni extraordinari.

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicata.