«

»

PROJECT-THC: Muzeul de Arta Populara prof. dr. Nicolae Minovici. Reabilitare si consolidare

Share

minovici _foto 3Beneficiar: Municipiul Bucuresti
Constructor: SC PALEX CONSTRUCTII INSTALATII SRL
Proiectant: SC POLARH DESIGN SRL
Diriginte santier: SC PROJECT-THC SRL 

Proiectul de fata urmareste valorificarea patrimoniului istoric al Bucurestiului, obiectivul sau general fiind consolidarea, reabilitarea, protejarea si valorificarea durabila a monumentului Muzeul Nicolae Minovici.

 

Istoricul cladirii

La capatul soselei Kiseleff, in partea de nord a Capitalei, a fost ridicata in 1905 una dintre cele mai remarcabile case in stil romanesc ale Bucurestiului, proiectata de arhitectul Cristofi Cerchez, la solicitarea si indrumarea prof. dr. Nicolae Minovici.

Constructia, astfel rezultata, asociaza arhitectura locuintei romanesti fortificate, de tip cula, cu elemente de arhitectura populara, precum: prispa, scara exterioara, foisorul, carora li se insereaza elemente decorative de sorginte brancoveneasca.

Cladirea a adapostit colectia de arta a familiei Minovici, care numara la debut 5.450 obiecte de arta populara sau derivate ale acesteia, precum tesaturi, costume, obiecte din lemn, obiecte din ceramica, icoane, oua incondeiate etc.

Pe data de 17 iulie 1937, potrivit actului de donatie autentificat de Tribunalul Ilfov, cladirea cu patrimoniul sau muzeal si insotita de 13.878 mp este donata de catre familia Minovici Primariei Munici­piului Bucuresti.

Dupa mai multe schimbari ale Administratorului si deposedari de patrimoniu, in urma Hotararii de Guvern nr. 806 din 2 decembrie 1997, ansamblul imobiliar „Vila Minovici“ si “Colectia de arta populara dr. Nicolae Minovici” revin, in alcatuirea lor de astazi, in proprietatea publica a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

 

Situatia actuala

Muzeul de arta populara „Prof. Dr. Nicolae Minovici“

In prezent, cladirea este clasata ca monument istoric cu gradul de importanta A. Muzeul, insa, nu mai functioneaza din 2004, din cauza degradarii structurale, care ar pune in pericol atat eventualii vizitatori cat si personalul sau.

Cladirea este compusa dintr-un subsol partial, parter si un etaj continuat cu foisor, pe o structura alcatuita din zidarie portanta din caramida, cu plansee din lemn si sarpanta inalta, pe scaune, invelita cu tigla solzi.

Parterul este compus dintr-o sala mare, in care accesul se face din doua parti direct din exterior, pe o parte si alta fiind asezate celelalte incaperi ale acestui nivel si scara interioara. Asemeni culelor din care vila este inspirata, intrarile in casa sunt aparent ascunse si bine protejate, cu accese distincte la parter si etaj, ceea ce poate sa asigure o functionare distincta a celor doua niveluri.

Etajul, cu doua mari incaperi centrale si cu celelalte lateral, se deschide pe doua parti catre exterior, printr-o spectaculoasa logie de factura brancoveneasca, in care accede scara exterioara. Acest spatiu este deschis cu coloane care sunt legate cu arcade bogat ornamentate.

Balconul, avand componente din lemn, este preluat si pe fatada opusa, spre parc, acolo unde se inalta foisorul ce domina cladirea. Este indiscutabil ca in intentia arhitectului Cristofi Cerchez a existat dorinta unei preluari in plan a casei boieresti cu parterul alcatuit din spatii destinate depozitarii si serviciilor, inclusiv bucataria orientata spre nord, iar in etajul protejat fiind amplasata locuinta cu spatii de zi – camera de oaspeti, sufrageria, camera de cafea si spatiul de noapte – dormitorul legat de camera de toaleta. Ca tampon intre zona de zi si cea de noapte, exista micul paraclis plasat spre rasarit, boltit si bogat decorat. Peste acest incantator spatiu cu destinatie liturgica se inalta foisorul, ca amintire a vechilor clopotnite medievale. Plafonul foisorului este pictat in fresce cu arabescuri, iar de jur imprejur existau, initial, 40 de clopotei de cristal care marcau ineditul edificiului.

Podul, prin intermediul caruia se face accesul in foisor, este format dintr-o sarpanta inalta pe scaune si ofera toate conditiile pentru amenajarea unei mansarde in care sa poata fi organizate spatiile de birou ale muzeului. Arhitectura austera a culei este indulcita cu agrementarea fatadelor cu elemente apartinand peri­oadei brancovenesti, cunoscuta pentru bogatia ornamentului si performantele pietrariei, care prelucreaza intr-o desavarsita tehnica in similipiatra coloane, balustrade si ancadramente pentru ferestre si usi, puse in contrast cu albul campurilor tencuite, cu caldura lemnului si broderia delicata a fierului. Culoarea puternica a invelitorii ceramice vine sa completeze armonia compozitionala a arhitecturii monumentului.

 

Atelierul de restaurare

In prezent, in partea de sud-vest a incintei muzeului se gaseste o constructie – parter recenta, care adaposteste un mic atelier de restaurare a obiectelor de patrimoniu ale muzeului. Constructia cu o suprafata de 65,5 mp  (54,18 mp utili), are o forma dreptunghiulara in plan, cu dimensiunile de 4,88 m x 13,43 m, este in zidarie de caramida si acoperita cu sarpanta in 4 ape.

Proiectul are ca scop, in afara restaurarii si consolidarii, punerea in valoare a monumentului. Astfel, toate lucrarile ce se vor intreprinde in acest sens, in special amenajarea iluminatului exterior si a spatiului verde, trebuie sa aiba in vedere un aspect foarte important, anume faptul ca monumentul nu poate trai fara cadrul in care a fost conceptul initial.

 

Lucrari  la  Muzeul de Arta Populara “prof. dr. Nicolae Minovici”

Lucrari de consolidare, rezistenta si restaurare – arhitectura

Proiectul de arhitectura urmareste sa readuca monumentul la aspectul sau initial in toate componentele de plan, arhitectura si decoratie, marcand parcursul sau in timp prin urmatoarele:

  • Fixarea tencuielii originale, cu refacerea lacunelor cu mortar de var;
  • Planseele din lemn de peste parter si peste etaj se vor consolida si se vor trata ignifug si antiatacuri biolo­gice, dupa desfacerea plafoanelor existente din rabit. Ulterior se vor reface plafoanele de peste parter si peste etaj cu gips-carton, pentru sporirea rezistentei la foc si vor fi finisate cu var;
  • Restaurarea si remontarea tamplariei interioare si exterioare si protejarea acesteia contra focului si a atacurilor biologice;
  • Refacerea balcoanelor din lemn de stejar – grinzi, podina, balustrade, mana curenta dupa modelul existent, conform detaliilor. Elementele din lemn vor fi protejate contra focului si a atacurilor biologice;
  • Restaurarea stalpilor si grinzilor din lemn de stejar din exterior si protectia acestora contra atacurilor biolo­gice si a focului;
  • Restaurarea scarilor din piatra si a celor interioare din lemn; scarile din lemn vor fi protejate contra focului si a atacurilor biologice;
  • Restaurarea streasinii din lemn de stejar conform detaliilor originale;
  • Realizarea unui sistem de iluminat exterior pentru punere in valoare a monumentului.

Respectand arhitectura initiala cu solutii de iluminat originale, se vor reconditiona si reutiliza plafonierele confectionate din ceramica populara, care vor fi reechipate cu surse fluorescent compacte, cu aspect de bec cu incandescenta, cu puteri echivalente la flux luminos.

Candelabrele din fier forjat sau alama se vor reconditiona si reutiliza. Va fi evitat iluminatul muzeistic modern (cu spoturi orientabile pe sina de curent), in favoarea pastrarii caracterului initial al perioadei si specificului vilei. Acest deziderat va fi realizat prin utilizarea unor candelabre in acelasi stil, mai ample, (cu un numar de surse mai mare), cu care se va obtine o iluminare superioara, necesara pentru punerea in valoare a colectiilor de arta populara, fara a altera aspectul arhitectural original al monumentului.

In salile de expunere de la parter, iluminatul muzeistic va fi realizat si prin montarea unor spoturi orientabile pe rama metalica perimetrala a candelabrelor recon­ditionate.

Iluminat decorativ fatade

Logia de la etaj va fi iluminata cu proiectoare, asigu­randu-se un iluminat indirect (baie de lumina). La fel se va proceda in foisor. Coloanele se vor profila pe fundal luminos. In interiorul vilei, deasupra ferestrelor si usilor de acces, se vor monta reflectoare cu LED, care vor realiza un iluminat filtrat prin trafourile ornamentale. Pentru acoperisul foisorului se vor utiliza proiectoare cu LED, care vor spala cele 4 ape ale acestuia.

Lucrari de componente artistice

  • Curatarea suprafetelor interioare si exterioare cu pictura, restaurarea acesteia si completarea ei;
  • Restaurarea sistemului de clopotei de cristal care impodobea foisorul;
  • Curatirea ancadramentelor si a coloanelor din piatra artificiala;
  • Restaurarea stemei de pe fatada cu intrarea;
  • Restaurarea grilelor metalice originale si inlocuirea celor noi cu copii dupa modelele existente in documentatia istorica;
  • Restaurarea profilelor de cornisa.

 

Lucrari de arhitectura – atelier de restaurare

Pentru a asigura o buna functionare a acestui atelier este necesara o reabilitare functionala si tehnica, ceea ce presupune urmatoarele lucrari:

  • Climatizarea spatiilor, pentru o mai buna conservare a obiectelor de patrimoniu;
  • Refacerea finisajelor interioare si exterioare. In cele doua incaperi, in care se vor desfasura activitati de restaurare a unor obiecte grele din piatra/similipiatra, se va turna o pardoseala de uzura (epoxidica) iar peretii si tavanele vor fi finisate cu vopsea lavabila pe glet de ipsos. Grupul sanitar va fi finisat cu gresie, faianta si vopsitorie lavabila si echipat cu obiecte sanitare. Holul accesibil publicului va fi finisat cu pardoseala de granit iar peretii si tavanul cu vopsea lavabila pe glet de ipsos.

 

Lucrari de arhitectura – muzeu familia Minovici

Se propune restaurarea acestui corp pentru a adaposti un mic muzeu dedicat familiei Minovici. Muzeul, unde se vor expune panouri/fotografii de epoca, va fi accesibil publicului.

Pentru destinatia de muzeu al familiei, iluminatul va fi realizat cu candelabre recuperate si restaurate din muzee, care nu se mai utilizeaza in locatia principala.

Candelabrele vor fi echipate cu surse fluorescent compacte. Se prevad prize cu contact de protectie pentru iluminat si curatenie.

 

Lucrari de arhitectura – amenajari exterioare

Pentru a permite un circuit tematic in parcul Vilei Minovici trebuie  refacut, de asemenea, sistemul de alei, conform fotografiilor de epoca, montat un sistem de iluminat exterior si restaurate obiectele de arta din incinta. In acest sens, au fost propuse urmatoarele lucrari:

  • Confectionarea si montarea portii de acces din lemn (conform fotografii de epoca), tratata ignifug si contra atacurilor biologice. Poarta care va avea 3 stalpi cu sectiune patrata va fi acoperita cu o sarpanta in 4 ape si cu o invelitoare din sita. Distanta intre primii doi stalpi va permite, ocazional, accesul carosabil.
  • Restaurarea obiectelor decorative din similipiatra: felinare, banci din similipiatra, fantana decorativa, jardiniere;
  • Montarea unei platforme dalate in jurul muzeului si refacerea sistemului de alei, conform fotografiilor de epoca;
  • Realizarea unui acces pentru vizitatori pe latura de est a incintei, printr-o poarta dupa modelul celei originale.

Initiativa Municipiului Bucuresti de a consolida si reabilita monumentul Muzeu Nicolae Minovici urma­reste valorificarea patrimoniului istoric al Bucurestiului prin conservarea si restaurarea acestuia si mentinerea stilului arhitectonic traditional.

Totodata, prin readucerea in circuitul turistic a acestui important obiectiv va spori atractivitatea Capitalei si va creste competitivitatea regiunii Bucuresti-Ilfov.

Autor:
Simona-Gabriela Croitoru, consultant Resurse Umane – PROJECT-THC SRL 

…citeste articolul integral in Revista Constructiilor nr. 119 – octombrie 2015, pag. 64

 



Daca v-a placut articolul de mai sus
abonati-va aici la newsletter-ul Revistei Constructiilor
pentru a primi, prin email, informatii de actualitate din aceeasi categorie!
Share

Permanent link to this article: http://www.revistaconstructiilor.eu/index.php/2015/10/01/project-thc-muzeul-de-arta-populara-prof-dr-nicolae-minovici-reabilitare-si-consolidare/

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicata.